החזר מס הכנסה שלילי

החזר מס הכנסה שלילי

חוק מס הכנסה שלילי, ובשמו האחר מענק עבודה, הוא למעשה חוק סוציאלי שמטרתו לצמצם את הפערים בחברה. מתוקף החוק, לכל שכיר ולכל עצמאי אשר הכנסתם נמוכה מידי, מוענק מענק אשר מטרתו לצמצם את הפער בכושר ההשתכרות שלהם ובכך לעודד אותם להמשיך לעבוד ולהגדיל את הכנסתם. בעבר מענקים אלו הוענקו רק לתושבים הגרים בישובים מסוימים, אך החל משנת 2009, מענקים אלו מגיעים גם לתושבי המרכז.

רוב האנשים אינם מודעים כלל לחוק הזה, ובכך מפסידים את ההזדמנות לקבל מענק משתלם ביותר מהמדינה. למשל, אישה בת 28 בעלת 3 ילדים אשר משתכרת כ – 40,000 ₪ בשנה, ומשכורתו של בעלה אינה עולה על 100,000 שח, זכאית למענק של כ – 5,000 ₪ מתוקף חוק מס הכנסה שלילי. על מנת לוודא אם מגיע לכם החזר מס הכנסה שלילי, יש צורך להיוועץ ברואה חשבון מומחה.

מהו החזר מס שלילי ואיך לקבלו?

מס הוא אחוז מסוים מכספיך שאתה אמור לשלם לקופתה של המדינה על מנת שיהיו לה את האמצעים הפיננסיים לתפקד ולספק שירותים ממשלתיים. אף אדם אינו אוהב לשלם מיסים, לכן למילה "מס" יש בדך כלל קונוטציה שלילית. כששומעים את המילה "מס" חושבים על כסף שנלקח, אך למעשה כשמדובר על החזר מס שלילי, ההיפך הוא הנכון. אז איך מס בכלל יכול להיות "שלילי"? ומה המשמעות של הדבר? החזר מס שלילי נגזר מהמושג "מס הכנסה שלילי", או בצורה היותר מוכרת שלו, מענק עבודה. כאמור, החזר מס שלילי הוא מענק הניתן על ידי המדינה לעובדים עם הכנסה נמוכה.

תולדות המס השלילי ואיך הוא עוזר לשכבות החלשות

המס השלילי הוא רעיון שפותח על ידי פוליטיקאית בריטית בסביבות שנת 1940. הרעיון נולד מחיפוש דרך לסייע לאנשים עובדים בדרגות השכר הנמוכות ביותר. ביטול מס ההכנסה לעובדים אלו לא יעזור להם מכיוון שהם אינם מרוויחים מספיק על מנת לשלם מס הכנסה בכל מקרה. החזר מס שלילי ניתן בצורה ממוקדת לאוכלוסייה שבסיכון גבוהה ליפול למעגל העוני, בדרך כלל משפחות עם ילדים. המס השלילי בעצם משמש כתחליף לקצבאות המסורתיות לאוכלוסיות בסיכון שלא תלויות בשאלה  האם מקבלה עובד או לא ומעודדת אותו להמשיך ולעבוד.

החזר מס הכנסה שלילי – כל הדקויות שחשוב לזכור

קיימים קריטריונים שונים על מנת לקבל החזר מס הכנסה שלילי, ולכן כדאי להיות מודעים אליהם ולהבין את הזכויות שלכם מבחינת רשויות המס. תושבי המרכז למשל, זכאים לקבל מענק ממס הכנסה מתוקפו של חוק מס שלילי, רק אם מדובר על הורה חד הורי שגילו עולה על 23 שנים ויש לו לפחות ילד אחד בן שנתיים או פחות מזה. ההכנסה הממוצעת לחודש חייבת להיות בטווח מסוים, אשר גבוה מ – 1920 ₪ אך נמוכה מ – 5714 ₪ במידה ויש לאותו האדם עד שלושה ילדים. במידה ומדובר על יותר מ – 3 ילדים, ההכנסה העליונה חייבת להיות פחותה מ – 6240 ₪ לחודש.  על מנת לקבל את ההחזר, יש צורך להגיש בקשה דרך דואר ישראל. במידה והבקשה תאושר, השכיר יקבל את הסכום ישירות לחשבון הבנק שלו. לעומת זאת העצמאי יקזז את הסכום כנגד המס שהוא חייב בו בשל הכנסותיו.

איך ניתן לקבלו ומה גובה המענק?

ניתן לקבל את המס השלילי על ידי הגעה לאחד מסניפי דואר ישראל עם תעודת זהות ואישור ניהול חשבון בנק (או צ'ק עם שם ופרטי החשבון) ומילוי הטופס הנדרש. חלקו העליון של הטופס יישאר אצל מגישו ועליו יהיו פרטים שישמשו כהוכחה להגשה ויעזרו בבירור מצב ההגשה במקרה הצורך. כמו כן, בשנים האחרונות נוספה האופציה של הגשת טופס הבקשה באופן מקוון באתר רשות המיסים. בנוסף לפני ההגשה מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון (כמו רו"ח עמית מהלל) ולהתייעץ לגבי הזכאות וסיכויי קבלת המענק. גובה המענק מחושב לשכירים לפי משכורת העובד (לא כולל הפרשה לפנסיה) ובין היתר תשלומים שהמעביד משלם לעובד עבור הוצאות (טלפון, רכב וכו'). עבור עצמאיים באות בחשבון הכנסותיו לאחר מס אך ללא הפחתה של ניכויים אישיים כגון ביטוח פנסיוני או קרן השתלמות.

לסיכום, על מנת לקבל החזר מס הכנסה שלילי יש צורך לעמוד במספר פרמטרים אשר קבועים בחוק. מומלץ להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מקצועי ומנוסה אשר מבין בתחום ויוכל לייעץ לכם בנושא. המומחה שלנו מתעסק בתחום מזה שנים, ומציע ייעוץ מקצועי ואמין.

Picture of עמית מהלל, רו״ח ושמאי מקרקעין

עמית מהלל, רו״ח ושמאי מקרקעין

עמית מהלל, רואה חשבון ושמאי מקרקעין מתמחה בשירותי ראיית חשבון ושמאות מקרקעין הכוללים: דוחות כספיים, מיסוי, ייעוץ עסקי, ביקורת פנימית, ליווי פיננסי והנהלת חשבונות, קביעת אומדן שווי שוק, חישוב דמי שכירות ראויים, חוות דעת לבתי משפט ולכונסים, היטלי השבחה, שומות מס שבח, בדיקת כדאיות, שמאות לנחלה עוד.

השאירו פרטים לקבלת ייעוץ חינם