שמאי קרקע חקלאית

שמאי קרקע חקלאית

מודעות הקוראות לאנשים לקנות אדמות חקלאיות שיועברו לפיתוח מגורים או מסחרי נמצאות בכל מקום לאחרונה. היתרונות של רכישת קרקע חקלאית כהשקעה הם רבים. ראשית, בניגוד להשקעות אחרות, שווי הקרקע אינו משתנה עם תנודות השוק או המטבע. שיעור התשואה על הקרקע לרוב גבוה מזה של סוגי השקעות אחרים. מי שהשקיע בנכס חקלאי או בקרקע עם סיווג לא סחיר לפני עשרות שנים ראה את ההשקעות שלהם צומחות באופן ניכר בערכן ואולי אף התעשרו כתוצאה מכך. יחד עם זאת, משקיעים בקרקע חקלאית צריכים להיות מודעים למיסים שהם עשויים לצפות לשלם ולסימני האזהרה של עסקאות מפוקפקות, לכן אין תחליף לייעוץ מקצועי של שמאי קרקע חקלאית.

מהו תקן 22 שעל כל שמאי קרקע חקלאית לדעת?

כל גורם שמוכר קרקע עם פוטנציאל לשינוי ייעוד חייב לספק שומת מקרקעין שהופקה בהתאם לתקן 22 לפני מכירת הקרקע לקונה. נראה כי הערכת התקן ה-22 היא הנורמה לעשור זה. למרות כוונותיו הטובות, ניתוח זה גורם יותר נזק מתועלת לרוכש הקרקע שכן הוא מפרט את המצגת המועדפת על מקבל חוות הדעת (הצד המוכר). הערכות הנערכות בהתאם לתקן 22 מתמקדות בעיקר בפוטנציאל הקרקע בעתיד, ורק בסופו של דבר הן חושפות את שווי השוק האמיתי של הקרקע.

כיצד השמאי יכול לעזור לכם כנגד תקן 22?

כפי שצוין לעיל, מצד המוכר של הקרקע חייב לספק לקונה הערכה סטנדרטית 22. שמאי קרקע חקלאית יכול לאמת ולדייק את הערכה כדי שהעסקה תהיה משתלמת גם עבור הקונה. אפשר להעלות על הדעת שהעסקה שעל הפרק אכן טומנת בחובה הבטחה לרווח משמעותי. כאשר מעריכים קרקע חקלאית, לשמאי יש את כל הידע הדרוש בנושא. הרעיון של ערך זכויות שונה מהמושג של שווי שוק.

לאחר שקיעת האבק, מחיר הקרקע נקבע לפי שווי השוק שלה. לאחר ניכוי תשלומי המס הנדרשים, תישאר עם שווי הזכויות. תצטרכו לשלם מס מקרקעין כבד ביום שישתנה הסיווג שלו בגלל תוכנית בניה מקומית חדשה. תצטרכו לגייס כסף לשני סוגי מיסים: היטל השבחה ומס שבח. חשוב לציין כי מס הרכישה של 6% והחיוב של 6% על שיפורים מבטלים אחד את השני. כדי לא להיות מופתעים מהתשלומים הצפויים לכם, ולהבין בדיוק מה משמעות העסקה של רכישת קרקע חקלאית, חשוב ליצור קשר עם דיגיטל ישראל לקבלת שירותיו המקצועיים של שמאי קרקע חקלאית.

Picture of עמית מהלל, רו״ח ושמאי מקרקעין

עמית מהלל, רו״ח ושמאי מקרקעין

עמית מהלל, רואה חשבון ושמאי מקרקעין מתמחה בשירותי ראיית חשבון ושמאות מקרקעין הכוללים: דוחות כספיים, מיסוי, ייעוץ עסקי, ביקורת פנימית, ליווי פיננסי והנהלת חשבונות, קביעת אומדן שווי שוק, חישוב דמי שכירות ראויים, חוות דעת לבתי משפט ולכונסים, היטלי השבחה, שומות מס שבח, בדיקת כדאיות, שמאות לנחלה עוד.

השאירו פרטים לקבלת ייעוץ חינם

דילוג לתוכן