פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין לא חייב לעבור דרך רכילויות וכותרות מכוערות בעיתון, לא מעט משפחות וחברים מפרקים שותפות בדרך שמכבדת אותם ואת השותפים להם, מתוך כבוד הדדי ומתוך כמה שפחות מתיחות וריב, זוהי דרך בוגרת לפרק שותפות בנכס שמאפיינת אנשים טובים, יציבים ואיכותיים, שמעוניינים לעשות את הצעד הנכון עבורם בלי ללכלך ולהתלכלך, וכן- זה אפשרי. פירוק שיתוף במקרקעין הוא תהליך שלא חייבים לעשות בבית המשפט תוך צעקות וריבים, אפשר בהחלט לסיים אותו במשרד עורך דין בהסכמת כל הצדדים ומתוך רצון טוב וכבוד הדדי. איך עושים את זה כמו שצריך? המדריך לכל מי שחייו מזמנים לו ברצונו או שלא ברצונו פירוק שיתוף במקרקעין.

איך מפרקים שותפות בנכס בלי כאב לב?

פירוק שותפות בנכס היא סאגה לא קצרה שבמרבית הפעמים מורכבת מהרבה כאב לב, וגם לא מעט כאב ראש, אבל למרות שזה מה שקרה ברוב הסיפורים ששמעתם עליהם בתקשורת או מחברים- זה לא חייב להיות ככה גם אצלכם. ליווי עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין יוכל למנוע את כל המהומה ולעזור לכם להגיע לתוצאה הרצויה על כל הצדדים הרלוונטיים במהירות, בקלות ובהוגנות, בלי לגרום לאף צד לצאת נפסד ובלי לגרום לאי מי כאב מסוג כלשהו.

אז נכון שלא ניתן להבטיח זאת, אבל זה כן אפשרי ולא מעט שותפים כבר עשו זאת הרחק מעין המצלמות ומידיעת צורכי התקשורת הצהובה ורכילויות שותפים מלאות צבע ורעש. כן, אפשר לפרק שותפות באופן בוגר ואנושי, באמצעות מערכת החוק וליווי עורך דין מקרקעין מומחה בתהליך פירוק שיתוף בעל ניסיון ארוך ואיכותי בתחום.

מתי נוצר נכס נדל"ן משותף?

נכס משותף הוא לפעמים תוצר של בחירה מרצון, למשל- זוג שהתחתנו ורכשו דירה משותפת, הנכס רשום על שם שניהם בשווה. או במקרה אחר זו עשויה להיות שותפות עסקית גדולה שהביאה את השותפים שעשויים להיות הרבה יותר משניים, לרכוש נכס עבור העסק או החברה, המפעל או המשרד. הנכס בדרך כלל נמצא בבעלות משותפת, לפעמים בחלוקה שווה ביניהם ולפעמים על פי השווי היחסי של ההשקעה של כל אחד מן השותפים בנכס.

נכס משותף עשוי להיות גם תוצר של מציאות שאף אחד לא בחר באופן מעשי ורצוני, למשל- ירושה של אב לבניו מותירה אותם שותפים בנכסיו, לפעמים בשווה ולפעמים באופן יחסי על פי הוראת צוואה של האב, מקרה כזה מייצר שותפות מעצם היותו. ערוך דין פירוק שיתוף במקרקעין מסייע בכל שותפות בין אם היא נולדה בכוונה ומרצון ובין אם נכפתה על השותפים מכורח המציאות.

פירוק שיתוף במקרקעין - מתי זה קורה?

שותפות שמתפרקת היא לפעמים בלתי נמנעת, אם אלו הם גירושין או ירושה- כמעט כל אדם בחייו נתקל בצורך הזה, כאשר אחוזים גבוהים מפירוקי השותפות הם בתוך המשפחה. אנחנו מכירים את הסיפורים שהגיעו לבית המשפט ורכשו יחסי ציבור מלאי רושם וסצנות, של העסקים המשפחתיים הגדולים בארץ ובעולם שהתפרקו בשלב הירושה בדור השני או השלישי, אבל יש לא מעט כאלו מאחורי הקלעים שנעשו בשקט ובלי לעורר את דעת הקהל.

פירוק שותפות שלא הגיע להסכמות נידון בבית המשפט, לפעמים יהיה זה בית משפט לענייני משפחה, לפעמים בית משפט השלום ובמקרים בהם מדובר במחלוקת בשווי למעלה משני מיליון שקלים היא תידון בבית המשפט המחוזי. כך או אחרת, עורך דין נדלן מקצועי ומנוסה יוכל להביא פתרונות מקובלים ונוחים שהוגנים לכל הצדדים, כדי לבצע פירוק שיתוף במקרקעין בלי אמוציות מיותרות ובאופן אנושי, מכובד ומכבד.

השאירו פרטים לקבלת ייעוץ חינם

אפשרויות פתרונות לתהליך פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין ניתן לפתור בכמה דרכים. הראשונה והפשוטה היא הדרך בה מחלקים ילדים את אוסף הגוגואים שלהם, במקרה שעדיין מישהו מחזיק דבר כזה בדור המסכים שלנו 🙂 פשוט- מחלקים את גודל הנכס שווה בשווה, או על פי החלק היחסי של השותפים. כך למשל כאשר מדובר בחלקת אדמה או בחדרים בבניין, ניתן לחלק אותם שווה בשווה על פי מטר או מספר חדרים, ואם השותפות אינה שווה אלא נמדדת באחוזים נותנים לכל אחד את חלקו באחוזים בנכס, וכך הכל בא על מקומו בשלום.

אבל במרבית הנכסים זה לא עובד כמו גוגואים, כך למשל כאשר מדובר בבניין, יש בו חדר מדרגות ששוויו אינו נמדד כמו מטרים רבועים פשוטים, כיוון שהוא חלק משותף שלא ניתן באמת לפרק אותו, הוא משוייך לכל הקומות במקביל, כך גם כאשר יש קירות משותפים ועליהם נתונה המחלוקת או בעוד הרבה ווריאציות דומות של שותפות לא מדידה כל כך.

איך מפרקים שותפות באמצעות עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין?

ראשית, חשוב לדעת כי החוק מאפשר תמיד ובכל מצב פירוק שיתוף, ומחייב את השותפים להסכים לו. גם לאחר שנים של שותפות, וגם אם היו לשותפות כל ההסכמות המקדימות. באופן מעשי, ניתן להגיע להסכם שותפות במשרד עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין, בלי לערב את בית המשפט. במצב כזה מתכנסים הצדדים אצל עורך הדין, כל צד מבהיר את טענותיו ועורך דין מנוסה בתחום יוכל להביא הצעת חלוקה משלמת ונוחה שתהיה מקובלת על כל הצדדים ותעשה צדק עם כולם כאחד.

במקרה בו צד אחד מעוניין בשיתוף והשותפים האחרים מתנגדים, או במקרה בו לא מגיעים להסכמות בסיסיות אחרות, ישנה תמיד אפשרות לפנות לבית המשפט הרלוונטי לעסוק במחלוקת. גם כאן תידרש עזרה של עורך דין המתמחה בתחום פירוק שותפות.

ירושות ונכסים משפחתיים

נכסים בבעלות משפחתית כמו ירושה או למשל דירה משותפת של זוג, נידונים תמיד בבית המשפט לענייני משפחה, שם השופטים שמים דגש על יחסים פנים משפחתיים ועל פתרונות מחלוקות משפחתיות. במקרה כזה בית המשפט ינסה להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים, ובמקרה בו יתברר שיש צד הכופה את החלוקה שלא בתום לב או דורש חלק שאינו מגיע לו הוא יבטל את התהליך או יבצע מכירה לצד ג', בדרך כלל על ידי כונס נכסים. חשוב לדעת כי אם מדובר אכן במקרה בו אחד הצדדים מנסה לחייב את הצדדים האחרים לפרק את השותפות באופן שאינו משתלם להם החוק אינו מאפשר לו לעשות זאת, אבל גם כדי להוכיח זאת צריך להסתייע בעזרת עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין.

פתרונות אפשריים

כאמור, בשלב ראשון ינסה עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין לפתור את המחלוקת באמצעות הסכם חלוקה, לפעמים זו תהיה חלוקה בעין, כלומר- חלוקה של מטרים ברורים כאשר כל אחד מקבל על פי חלקו את השטח המגיע לו באופן מוסכם על כל הצדדים. במקרה שזה בלתי אפשרי, כמו במצב בו יש קירות משותפים או נכס שלא ניתן לחלוקה בעין, או במקרה בו אחד השותפים אינו מעוניין בכך, ניתן גם לבצע מכירה של חלק אחד לשותפים האחרים או לשותף שלישי, כאשר המוכר יקבל את השווי הכספי של חלקו. תמיד יש פתרון לפירוק שותפות, אם עדיין לא הסתדרתם- סימן שלא פניתם לעזרת עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין. אל תמתינו שהכל יתפוצץ, פותרים בעיות ומונעים את הכאב.

פתרון הבמבי

פתרונות שונים לתהליך פירוק שיתוף במקרקעין כמו מה שקרוי בשפה המקצועית "במבי" או אחרים, מציעים דרך יצירתית יותר אבל מקובלת מאד בענייני פירוק שיתוף במקרקעיו, בדרך זו השותף המעוניין בפירוק השותפות מוכר את חלקו לשותפים האחרים או לשותף חיצוני [צד ג'] המעוניין בכך. כך נפתרת הבעיה ממילא. הדרך הזו שימושית במיוחד כאשר סיבת הרצון לפירוק השותפות היא בגלל מחלוקת בניהול הנכס או בתכליתו, השותף שאינו מקבל את דעתו של השני ומעוניין לפרק את השותפות, יכול במקום לקבל חלק מעשי לוותר על זכותו בנכס תמורת מחיר הוגן מהצד שיישאר לשלוט בו.

זוהי דרך פירוק שותפות שמקובלת בעסקים משפחתיים רבים ועוד. כאשר הצד שנשאר שולט בנכס משלם תמורת זאת סכום גבוה לצד שפורש ממנו, או שעושה זאת צד ג'. בכל מקרה את שווי העסקה ניתן להחליט באמצעות הסכם מקובל על כל הצדדים או בהחלטת בית המשפט במקרה של מחלוקת עזה שניטשת בשטח.

כפיית פירוק

זכות פירוק השותפות מעוגנת בחוק בישראל ואין לה כל הגבלה או המעטה. אבל לפעמים שותף המעוניין שהשותפים האחרים ימכרו לו את חלקם והוא יישאר הבעלים היחיד בשטח, מבצע מניפולציות של ייצור מחלוקת כדי לכפות דרכה את השותפים למכור לו את חלקם, במקרה כזה יכולים השותפים לעתור לבית המשפט ולהוכיח כי פירוק השותפות נעשה שלא בתום לב. בכל מקרה של אי הגעה להסכמות או כפייה מצד אחד השותפים, בית המשפט מעניק סעדים משפטיים וחוקיים כדי לסייע להגיע לצדק הדדי ככל האפשר. נמצאים בעיצומה של תסבוכת? פנו לעורך דין מקצועי בתחום פירוק שיתוף מקרקעין שיעשה לכם סדר. זה אפשרי.

השאירו פרטים לקבלת ייעוץ חינם

פירוק שיתוף במקרקעין - שאלות ותשובות

המטרה העיקרית של ההליך המשפטי של פירוק שיתוף במקרקעין היא להקל על פתרון סכסוכים שעלולים להתעורר בין בעלים משותפים של נכסי מקרקעין שונים. היכולת לפרק שיתוף במקרקעין היא, למעשה, זכות יסוד מוגנת על פי דין. על פי ההוראות, לכל שותף בשותפות במקרקעין סמכות לבקש את פירוק השיתוף. חשוב לציין כי החלטה זו יכולה להתבצע על ידי כל שותף, ללא קשר לשווי היחסי של חלקו בנכס.

כאשר שותפים מחליטים לסיים את השותפות שלהם, הם יסכמו את הפרידה על ידי יצירת הסכם. גם התהליך וגם חלוקת הזכויות בעת פירוק השיתוף צריכים להיות מוגדרים בהסכם הפירוק.

התרחיש הטוב ביותר הוא כאשר שני בני הזוג בוחרים לפרק את הקשר ולהסכים כיצד לפצל את הנכסים באופן שווה. זהו מצב פשוט בו עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין יכתוב הסכם פורמלי לפירוק השיתוף. כאשר אחד מבני הזוג מתנגד לפירוק או בני הזוג אינם יכולים להגיע להסכמה כיצד לעשות זאת, ניתן לנסות להגיע לפשרה.

אם שותפות מתפרקת באמצעות חלוקה, יהיה צורך לחלק את הקרקע או הנכס מחדש. בהתחשב בהשלכות מרחיקות הלכת של חלוקת רכוש, תהליך כזה מצריך ליווי מקצועי של עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין וחותמת אישור של המפקח.

במצבים הכרוכים בהליך פשוט, ניתן לקבל אישור חלוקה מחדש תוך מספר חודשים. לעיתים ניתן לנסח ולקבל אישור מפקח להסכם פירוק לגבי חלקם במקרקעין תוך פחות מחצי שנה. כדי להבטיח שההסכם יתקדם בקצב כזה יידרש סיוע של עורך דין מקרקעין מקצועי שירכיב את ההסכם.

הליך הסכם פירוק שותפות במקרקעין מפוקח על ידי עורך דין מוסמך בעל ידע רב בתחום. בנוכחות בני הזוג, אחים ושותפים, הוא מנסח את ההסכם ומפרט את נוהל הניהול שלו, מהותו, הזכויות והחובות שלו. לאחר מכן מתלבטים השותפים בפרמטרים של ההסכם ומגיעים להחלטה לגבי הסכמה או אי הסכמה ביניהם. מה עדיף אם השותפים יגיעו לקונצנזוס? ניתן יהיה לעמוד בהסכם על ידי בחירה באחת מהחלופות שנקבעו מראש. במקרה שאחד משותפים אינו מסכים, יש להגיש תביעה מסודרת.

תוך מספר חודשים, ניתן לקבל אישור חלוקה מחדש אם מדובר בהליך לא מורכב. את הסכם החלוקה ואישורו על ידי המפקח ניתן לניסוח ולגמור בתוך פחות משישה חודשים.

בדרך כלל, זה נובע מרצונו של שותף אחד לרכוש את מניות שותפיו, עם זאת, העסקה עשויה להיות כרוכה גם בהעברת בעלות על מקרקעין. ישנם מניעים נוספים רבים, לרבות חילוקי דעות בנוגע לניהול הנכס. תרחיש אחד שבו אחד מהשותפים עותר לפירוק בטענה שהוא היחיד שפועל ומתחזק את הנכס עשוי להיות כרוך בהתנגדות של יתר השותפים. במקרים אחרים, ייתכן שהסיבה הייתה פירוק שותפות עסקית עם בעלות על נכסים.

הסיבות העיקריות הן:

  • רכישת קרקע למטרות בנייה – כדי לבנות מבנה, קנו מספר אנשים מגרשים. התברר כי אחד מהם אינו יכול להמשיך ולתמוך ביוזמה זו. השותפים יכולים להחליט על פירוק שיתוף מקרקעין כאשר אחד מהם מוכר את חלקם לאחרים. בדרך זו, הם יכולים להמשיך ולבנות מחדש את הנכס.
  • אי הסכמה – דעותיהן השונות של שותפים לגבי הדרך הטובה ביותר לפתח את הקרקע מהוות מקור מחלוקת שכיח בשותפויות בנדל"ן .
  • שינוי במצב המשפחתי – ייתכן שמשפחה או קבוצת שותפים קנו דירה יחד, אך כעת, כשאחד או יותר מהם עוברים משבר זוגי או גירושין, הם רוצים לסיים את השותפות שלהם ולפצל את הרכוש כראות עיניהם.

יכולת פירוק שותפות במקרקעין מגינה על זכויות הקניין של השותפים המעורבים ומאפשרת פתרון מהיר של מחלוקות, שתי הסיבות הללו חשובות לצמיחת שוק הנדל"ן בישראל. פירוק שיתוף מקרקעין נפוץ במקרים של גירושין, סכסוכי יורשים, פרישה מקבוצת השקעות בנדל"ן ובעיות נוספות.

פירוק שיתוף במקרקעין הוא תהליך פשוט שניתן להשלים בהסכמת כל השותפים. במצבים הכוללים חילוקי דעות, סכסוכים בין בני זוג, גירושין לא מספקים ונסיבות דומות אחרות, תהליך הגירושין הופך להיות יותר ויותר מורכב. כדי שההליך יסתיים בצורה יעילה ואפקטיבית, הכרחי שהשותפים יגיעו לקונצנזוס ויקבלו החלטות בשלב מוקדם.

הליך פירוק שיתוף מקרקעין ייפתח בהתאם לחוק המקרקעין ויוגש לעיון בית משפט השלום במקרה שהסמכות לכך תירשם בפנקס הטאבו. לחילופין, במקרה שהזכות רשומה במינהל מקרקעי ישראל או בחברת משכנתא, הליך הפירוק יפוקח על ידי בית משפט השלום או בית המשפט המחוזי בהתאם לחקיקה הנוגעת למיטלטלין. במצבים הכרוכים בפירוק שיתוף בין בני משפחה (למשל בין בני זוג או אחים), הערכאה המתאימה היא בית המשפט לענייני משפחה.

טאבו ומנהל מקרקעי ישראל הם שני מקומות נפרדים שבהם ניתן לרשום נכס. כאשר נרשמה שותפות בטאבו, ידון בית משפט השלום האזורי בהליך הפירוק בהתאם לחוק המקרקעין, ללא קשר לשווי המקרקעין. בניגוד לנכסים שנרשמו במינהל מקרקעי ישראל, בית משפט השלום ידון בהליך הפירוק של נכסים בשווי נמוך מ-2 מיליון שקל ובית המשפט המחוזי בנכסים המוערכים מעל זה.

נכסי ירושה מצריכים בדרך כלל סיוע של עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין. גם אם אף אחד מהאחים לא מעוניין לחיות יחד, חוק הירושה מאלץ אותם להיות שותפים בנכס. זה יכול להיות מועיל עבור האחים להתחלק ולפרק את השותפות שלהם אם הם יקבלו אחוז גדול ורווחי מהתהליך.

תהליך מכירת דירה בין אחים עשוי להיות פשוט מבחינה משפטית, אבל הוא כמעט תמיד עמוס ברגשות. במקרים בהם אין הבנה או יחסים טובים בין האחים, והנכס המשותף גורם לריבים ואי הסכמות, הגשת בקשה לפירוק שיתוף בהקדם האפשרי מומלצת מאוד במקרים כאלה.

יש להתייחס לתכנים הבאים בעת חלוקת מקרקעין בעין:

  • חלוקה שווה – רוב המקרים מבקשים חלוקה שבה כל בעלים מקבל חלק שווה למדי מהנכס.
  • יש להתחשב באינטרס של השותפים – יש להתחשב באינטרס הייחודי של כל שותף.
  • רשויות מקומיות ורישוי – תהליכי רישוי ואישור ברמה העירונית עשויים להיות חלק מתהליך החלוקה.

על פי דיני המקרקעין בישראל, ניתן לכפות פירוק הסכם שיתוף במקרקעין באמצעות ליטיגציה במגוון נסיבות:

  • חשש לנזקי רכוש – במצבים בהם התנהגות של אחד הצדדים מעוררת חשש לנזק לרכוש, בסמכות בית המשפט לחייב פירוק שיתוף במקרקעין.
  • במקרים בהם התשלום אינו ניתן במועד, עדין אפשר יהיה לחייב את השותפים לסיום הסכם שיתוף הקרקע.

לעיתים, הסכמי שיתוף במקרקעין יכילו גם הוראה הקובעת באופן חד משמעי כי אין שותף רשאי להגיש תביעה לפירוק השיתוף. אולם, בהתאם לחוק המקרקעין, רשאי בית המשפט להורות על פירוק שיתוף במקרקעין שלוש שנים לאחר עריכת הסכם השיתוף הראשוני. בית המשפט צריך לראות את פירוק השיתוף כתקף ושוויוני במצבים כאלה.

בעיות מתעוררות בדרך כלל כאשר בני זוג אינם מסכימים על ההסדרים הספציפיים הנוכחיים או כאשר אחד מבני הזוג מעוניין בעצמאות מוחלטת. חשוב לעתור לפירוק מאחר ושותף אינו יכול למכור באופן חד צדדי את הנכס שכן הסכם המכר במקרקעין מחייב חתימת כל השותפים.

קביעת שווי הנכס הנמכר מופקדת בידי כונס הנכסים, פרט שיקבע על ידי בית המשפט. למעשה, כונס הנכסים הוא זה שמעמיד את הנכס למכירה, ושווי הנכס נקבע על ידי חלוקת סכום ההצעות שקיבל כונס הנכסים בהערכת השמאי. במידה וההצעות שהוגשו יורדות מהערכת השמאי, יבקש כונס הנכסים לבית המשפט אישור למכירת הנכס במחיר מופחת.

ישנם מצבים בהם בקשת הפירוק מונעת ממניעים לא ראויים ולא בתום לב. דחיית בקשת הפירוק על ידי בית המשפט עלולה להתרחש במקרה שאחד הצדדים יציג ראיות המעידות על כך שהצד השני קיבל שיקולים בלתי צודקים וזרים. למשל, לחץ פסול על אחד השותפים לוותר על חלקו בנכס מסוים עלול להוביל לנסיבות כאלה.

השאירו פרטים לקבלת ייעוץ חינם